Παρασκευή 20 Ιουλίου 2012

Πλατεία Ελευθερίας: Από πάρκινγκ… χώρος περιπάτου

Το σχέδιο της φωτογραφίας είναι του Δημήτρη Θεοδωράκου.

Είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος πρασίνου ωστόσο λειτουργεί ως πάρκινγκ καθώς ο Δήμος Θεσσαλονίκης εδώ και πολλά χρόνια τη μισθώνει σε ιδιώτη. Ωστόσο η πλατεία Ελευθερίας βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο της πόλης, ανάμεσα στην θάλασσα και την αφετηρία της σχεδιαζόμενης θαλάσσιας συγκοινωνίας, στο ιστορικό κέντρο και τον παλιό εμπορικό πυρήνα της περιοχής, τα Λαδάδικα. 

Με το σκεπτικό αυτό, ο Δήμος προωθεί αρχιτεκτονικό διαγωνισμό προσχεδίων για την ανάπλαση της πλατείας, συνολικής έκτασης 11,4 στρεμμάτων, με στόχο τον ανασχεδιασμό της ως χώρο περιπάτου και αναψυχής, την απόδοσή της στους πεζούς και όχι στα αυτοκίνητα, τον εμπλουτισμό του πρασίνου και βέβαια την ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της. Άλλωστε η δημοτική αρχή έχει δεσμευτεί για τη δημιουργία χώρου μνήμης στην συγκεκριμένη περιοχή, όπου είχαν οδηγηθεί οι Εβραίοι της πόλης, προκειμένου να σταλούν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Η Πλατεία Ελευθερίας διαμορφώθηκε μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, όταν γκρεμίστηκαν τα παραλιακά τείχη της Θεσσαλονίκης, και έκτοτε βρίσκεται στην καρδιά του εμπορικού της κέντρου. Στις αρχές του 20ου αιώνα είχε τη μορφή διαπλάτυνσης της οδού Βενιζέλου, ενώ μετά την καταστροφή της από την πυρκαγιά του 1917, ανασχεδιάστηκε από τον Ε. Εμπράρ, ο οποίος στη θέση της σημερινής πλατείας Ελευθερίας προέβλεπε τη χωροθέτηση κτιρίου Ταχυδρομείου. Η Πλατεία, με τη σημερινή της μορφή, θεσμοθετήθηκε το 1963 και ο χώρος της περιήλθε στην ιδιοκτησία του Δήμου Θεσσαλονίκης, μετά από συμβόλαιο αγοράς από το Ταχυδρομείο.
Σύμφωνα με την εισήγηση που θα παρουσιαστεί την ερχόμενη Δευτέρα στο Δημοτικό Συμβούλιο, για την έγκριση της διενέργειας πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού προσχεδίων για την ανάπλαση της Πλατείας, οι ιστορικές μνήμες που συνδέονται με αυτήν, τα αξιόλογα κτίρια που την περιβάλλουν, η γειτνίασή της με το λιμάνι και τη θάλασσα καθώς και το υψηλό της πράσινο, αναδεικνύουν την Πλατεία σε πόλο υπερτοπικής σημασίας για το αστικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
Επιπρόσθετα, η προοπτική ανάπτυξης αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας, καθώς και η ανακοίνωση δημιουργίας μαρίνας στον Α’ προβλήτα του Ο.Λ.Θ., προσδίδουν στην Πλατεία Ελευθερίας τη δυναμική της κύριας εισόδου του ιστορικού κέντρου της πόλης από τη θάλασσα. Παράλληλα η Πλατεία βρίσκεται εντός του χαρακτηρισμένου «Ιστορικού Κέντρου» της Θεσσαλονίκης και εφάπτεται στα όρια του ιστορικού τόπου «Λαδάδικα».
Μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, ο Δήμος έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει την υλοποίηση του έργου και να υπογράψει σύμβαση ανάθεσης της πλήρους μελέτης του έργου στη μελετητική ομάδα της πρότασης που θα λάβει το 1ο Βραβείο.
(Αναδημοσίευση από Αγγελιοφόρο)