Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Μετρό Θεσσαλονίκης: ή τώρα ή... ποτέ!


Το μετρό της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, προειδοποιεί με επιστολή η οποία απευθύνεται στο υπουργείο Υποδομών η κατασκευάστρια κοινοπραξία. Στην επιστολή, την οποία υπογράφει ο γενικός διευθυντής του έργου και εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, Μιχάλης Σίμας, υπογραμμίζεται ότι πρέπει να υπάρξει άμεση αντίδραση, «ειδάλλως η διακοπή του έργου είναι αναπόφευκτη και μάλιστα σύντομα».
Με δηλώσεις του στον «Α» ο γενικός διευθυντής του έργου και εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, Μιχάλης Σίμας, τονίζει ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη η άμεση παράδοση χώρων για να αναπτυχθούν τα εργοτάξια του μετρό, ενώ είναι εκ των ων ουκ άνευ η παρουσίαση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών ανασκαφών.
«Τους περασμένους μήνες παρουσιάστηκε νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του μετρό της Θεσσαλονίκης. Με βάση το χρονοδιάγραμμα αυτό, το έργο θα είναι έτοιμο το Νοέμβριο του 2016. Ηδη χάθηκαν τρεις μήνες, αφού από την 1η του περασμένου Ιουνίου θα έπρεπε να μας είχαν παραδοθεί χώροι στο Παπάφειο, στο πάρκο Πατρικίου και στη Νέα Ελβετία για να εγκαταστήσουμε εργοτάξια. Κάτι τέτοιο δεν έγινε», επισημαίνει ο κ. Σίμας και προσθέτει: «Αν δε δοθούν άμεσα λύσεις στα προβλήματα του έργου, ακόμα κι αν δε σταματήσει να κατασκευάζεται, το μετρό δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από το 2018. Πώς θα μπορούσε άλλωστε, αφού ακόμη δεν ολοκληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις...». Ο κ. Σίμας επισημαίνει επίσης ότι το έργο που κατασκευάζεται σήμερα είναι διαφορετικό από αυτό που δημοπρατήθηκε. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι από τους 13 σταθμούς του μετρό, άλλαξε η χωροθέτηση των εννιά! Και βέβαια δεν παραλείπει να αναφερθεί στις μακρόχρονες αρχαιολογικές ανασκαφές, τονίζοντας ότι, ενώ η εκτιμώμενη διάρκειά τους (για τους σταθμούς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης) ήταν οκτώ με δέκα μήνες, διαρκούν ήδη πεντέμισι χρόνια και συνεχίζονται.
Περιγράφοντας τη σημερινή εικόνα, ο κ. Σίμας αναφέρει ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. «Στο εργοτάξιο του σταθμού Βενιζέλου, η ανασκαφή πρέπει να συνεχιστεί σε βάθος ακόμα τριών μέτρων. Σήμερα, κάθε μήνα, γίνεται ανασκαφή σε βάθος μόλις 15 εκατοστών. Αρα, για να κατέβουμε τρία μέτρα, απαιτούνται σχεδόν δύο χρόνια... Πρέπει λοιπόν να υπάρξουν άμεσα αποφάσεις και να γίνουν θεαματικές κινήσεις επίσπευσης των ανασκαφών», υπογραμμίζει ο κ. Σίμας.

Η έκθεση
Την επιστολή του κ. Σίμα συνοδεύει έκθεση στην οποία περιγράφεται η κατάσταση του έργου. Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι οι μεγάλες καθυστερήσεις και οι ανατροπές οφείλονται, κυρίως, σε δύο αίτια: α) τις απρόβλεπτης έκτασης και διάρκειας αρχαιολογικές ανασκαφές και β) τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις.
«Εχει παρέλθει το 95% του συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου, σε τρεις μήνες λήγει η αρχική συμβατική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, και έχει εκτελεστεί μόνο το 24% αυτού, χωρίς καμία υπευθυνότητα του αναδόχου, όπως αναγνωρίζει και η Αττικό Μετρό», επισημαίνεται στην έκθεση.
Επίσης, τονίζεται ότι το ανατολικό τμήμα του έργου είναι δεσμευμένο λόγω του θέματος των απαλλοτριώσεων και ότι προτάθηκαν λύσεις αλλαγής του τρόπου κατασκευής των σηράγγων, οι οποίες δεν έγιναν αποδεκτές.
Στην έκθεση αναφέρεται ακόμη ότι όλα τα αιτήματα, όπως και οι διαφωνίες του αναδόχου έχουν απορριφθεί, ενώ εκκρεμούν 65 υποθέσεις προς κρίση στα αρμόδια δικαστήρια, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, «χωρίς να εξεταστεί καμία αίτηση θεραπείας του από το Συμβούλιο Δημοσίων Εργων και τον υπουργό».
«Τα μεγάλα και πραγματικά προβλήματα του έργου δεν αντιμετωπίζονται, ο δε ανάδοχος, ευρισκόμενος προ ενός εντελώς άλλου έργου, από αυτό που εκείνος “μελέτησε” και “προσέφερε”, υφιστάμενος ένα υπέρμετρο και και μη δυνάμενο να προβλεφθεί επιπλέον κόστος, είναι βέβαιο ότι θα αντιδράσει με κάθε τρόπο, ακόμη και με άρνηση εκτέλεσης εργασιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον της σύμβασης και του έργου», προειδοποιεί ο κ. Σίμας στην επιστολή του.
(Ντόνια Κατσικάκη-Αγγελιοφόρος)